2009. szeptember 15., kedd

Erdélyi Csorba

Kezdem úgy érezni magam, hogy fanatikus lettem a receptek olvasásában.. :)) Nagyon sok jó oldalt találtam mostanában. Sokat olvasok Erdélyi ételekkel kapcsolatban , ugyanis kedvencem Erdély, minden értelemben... Imádom az ottani ételeket, embereket, helyeket.

Sok-sok recept van... időm még nincsen az összeset kipróbálni, de igyekszem. :)

Kipróbáltam, azaz fejből ahogyan emlékeztem rá, megpróbáltam elkészíteni a Erdélyi csorba . Szerintem igen jól sikerült.

Hozzávalók:
- 30-40 dkg comb ( lehet bármilyen húsi)
- 2-3 db közepes méretű répa
- 1-2 db zöldség
- 1/2 karalábé
- 1/2 zeller
- 1 nagy vagy 2 közepes krumpli
- hagyma, fokhagyma
- lestyán, csombor, tárkony
- só, ételízesítő, pirospaprika
- 1-2 ek citrom, vagy ecet
    A husit, apró kockákra vágtam hagymán megfuttattam, fokhagymát beleaprítottam, majd felöntöttem bőségesen vízzel, amibe raktam, csombort, lestyánt, tárkonyt,( mindegyikből 1-1 lapos evőkanállal) majd jól megsóztam és lefedtem. Félfövésében beletettem a zöldségeket, puhára főztem az egészet. Érdemes közben kóstolgatni, és ízesíteni. Mikor elzártam löttyintettem bele egy evőkanál citromlevet, és egy evőkanál 20%-os ecetet és szórtam bele egy púpos kávéskanálnyi pirospaprikát.( a pirospaprikát, tényleg csak keveset, hogy adjon neki egy pici színt.)

    Az egész leves, közepes méretű edényben készítettem, szerintem olyan 2,5 liternyi lehet, de majd lemérem:). Annyi zöldség van beleaprítva, hogy a kanál megáll benne.

    Ennek az isteni levesnek sok változata ismert : lehet gombás, bárányhúsos, hús nélküli, tejfölös... stb.

    Nagy örömmel vettem elő, a szárított tárkonyomat a polcról, ugyanis, Erdélyből hoztam még a tavasszal. (kicsit bánom, hogy nem vettem többet, mert sajnos rohamosan fogy). Ennek a tárkonynak teljesen más íze van, mint a Kotányi által csomagoltnak.

    Öcsi konyhája című blogról:
    "Erdélyben nagyon elterjedt fajta leves, igaz nem erdélyi származtatású. A csorba balkáni eredetében szinte mindenki megegyezik, de hogy török-e vagy román vagy netán más népek kultúrájához tartozik, abban ahányan vannak, annyiféleképpen foglalnak állást."

    Csombor: (Borsikafű) káposzta, bab és zöldségételek ízesítésére használt fűszernövény.

    Nincsenek megjegyzések: