2010. december 6., hétfő

Ferdinánd tekercs

Már második éve megveszem a Prima Konyha című főzős lapot. Nekem ez a kedvenc magazinom, igaz kevés kivétellel az összes főzős újságot megveszem, de szerintem, ez a legjobb. 

Nem nagyon szeretek édes süteményeket sütni, (mint ahogy már többször említettem) de néha rá veszem magam, mert a nép hangja meggyőz. Már azt is tudom, hogy azért nem szeretek édeset sütni, mert nem különösebben szeretem az édes dolgokat, inkább sósat sütök. A sósat sokkal nehezebb elrontani. :)

Ennek a receptnek még egy különlegessége van számomra: ahogy elolvastam a címet, el is felejtettem, ugyanis nekem nem az a lényeg, hogy mi a neve, hanem hogy finom legyen. A sütit kb. októberben készítettem, amikor még fogalmam sem volt, hogy hova kapcsolódik ez a remek édesség. A ferdinánd, a Nagykunság sajátossága, azaz a kunok kedvenc "kőttkalácsa". 
Persze eddig nem is érdekes a dolog, de a munkahelyem közreműködésével megvalósuló "Jászkun kapitányok nyomában" c. pályázat egyik állomása Karcag... Ahol, egyre csak ezt hajtogatták, a médiának rendezett tanulmányi út résztvevői, hogy majd: "délután a ferdinánd tekercs, az ugyan milyen lesz"... s mikor beérkeztünk a tanulmányi út végállomására,a karcagi Nimród Bioszálloda és Bioétterembe ahol, meleg teával, kávéval, és frissen sült ferdinánddal vártak, rögtön leesett a tantusz. Ők finomabbat készítettek, mint amilyen az enyém lett, persze ezt annak tudom, be hogy ők már "ősidők" óta ezt sütik, én pedig még csak először próbáltam ki.:)

Az biztos, hogy a későbbiekben is szívesen sütöm, ezt a remek nemzeti eledelt.

Hozzávalók:
Tészta
- 40 dkg liszt
- 2 dl tej
- 2 dkg élesztő
- 3 tojás sárgája
- 4 dkg pargarin
- 2 ek. cukor
- pici só

Töltelékhez
- 10 dkg margarin
- 14 dkg cukor
- 1 cs. vaníliás cukor

Locsoláshoz
- 1,5 dl tejszín
- 1-2 ek. cukor
- 1 cs. vaníliás cukor

Az élesztőt a meglangyosított tejben felfuttatjuk, eközben, a liszthez hozzáadjuk a többi hozzávalót, a margarinnal jól összemorzsoljuk, majd a felfutott élesztős tejet, hozzáadjuk, s addig dagasszuk, amíg az edény falától el nem válik. Meleg helyen, tiszta konyharuhával letakarva 40-50 percet kelesztjük. Az idő leteltével újradagasztjuk, kelesztjük további 20-30 percet. 
A tészta kelése alatt, a margarint habosra keverjük a kétféle cukorral. 
Az újrakelesztés után lisztezett deszkán 0,5 cm-es vastagságúra nyújtjuk, megkenjük a cukros margarinnal, feltekerjük, és lisztezett késsel 2cm-es csigákra vágjuk. 

Az eredeti recept szerint, a tepsit, jó vastagon kikenjük margarinnal, és meghintjük cukorral, s erre helyezzük a csigákat. Nem mertem ezt kipróbálni, mert féltem attól, hogy nem fog a tepsiből kijönni. (legközelebb kipróbálom). A tepsibe arányosan elhelyezzük, majd 180 fokos sütőbe toljuk, 20 percet sütjük, majd a cukros tejszín felével meglocsoljuk, sütjük további 15-18 percet, s ráöntjük a maradék tejszínt is. Pirulásig sütjük. 

Meleg tejjel, teával kínáljuk. 

Olvastam több változatát is: diósat, vaníliás pudingosat is, melyet majd később fogok kipróbálni. Ha tehetjük, margarin helyett igazi vajat használjunk, úgy még finomabb.

Nincsenek megjegyzések: