2011. március 29., kedd

Hagyma

Gondolom, senkinek nem mondok sok újdonságot, a következő bejegyzésemmel, de fontosnak tartom megosztani problémámat! 

Olyan igazságtalan, ez a világ.... :) Ezen a csepp Magyarországon belül is, hogy ekkora különbségek legyenek. 
"Nyálcsorgatva" olvasgatom, a jobbnál-jobb medvehagymás bejegyzéseket, s közben azon gondolkodom, hogy milyen furcsa. 2010. tavaszán hallottam(!) először a medvehagymáról... Veszprémben jártam Utazási Kiállításon, s ott ismerkedtem meg két kedves helyi kollégával, akik helyi finomságokat kóstoltattak, velem. Értetlenül álltak, az előtt, hogy soha nem hallottam erről a csodálatos növényről.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében sajnos nem ismerjük, sőt még a piacokon sem lehet, megkapni, nem úgy mint például Pesten.

Abban reménykedem, hogy egyszer, majd felénk is lehet majd kapni. (Esetleg teremesztik is... bár ennek a feltételei nem nagyon szerepelnek az éghajlati adottságaink között.)

Magyarországon (szerintem) elterjed, fajták:

- Vöröshagyma (mikor Erdélyben jártam, akkor ott hallottam, hogy a helyiek, ezt hívják lilahagymának)
- Lilahagyma
- Póréhagyma
- Metélőhagyma (sokszor próbálkoztam balkonos ültetéssel, de mindig kudarcba torkollott a dolog.)
- Salátahagyma (az árával vannak némi fenntartásaim...)
- Fokhagyma (néha magyar köntösbe bújtatott, kínai....). 

A családom nem egy átlag hagymafogyasztó... ezt a barátaim is alá szokták támasztani... :) Rengeteg, hagymafajtát eszünk. Imádom az ízüket. (A három kedvenc "ízem": só, fokhagyma, krumpli.: mondjuk, ez az elkészült recepteken is látszik).

Medvehagyma (kép innen)
És akkor itt a medvehagyma.... egy pár információ róla.

Levele, és "hagymája" könnyen összetéveszthető, a gyöngyvirággal, és az őszi kikericcsel, bár nem ajánlatos, mert az utóbbi kettő fogyasztása már kis mértékben is mérgező. 

Rendkívül sok hasznos  tulajdonsággal rendelkezik:
  • Gyomor- és bélvédő
  • Krónikus hasmenés és szorulás ellen is hatásos
  • Enyhíti a fejfájást és a szédülést
  • Vérnyomáscsökkentő
  • Húgyhólyag- vese- és vértisztító.
Bár fontos megemlíteni, hogy enyhe vérhígító hatással rendelkezik. A syncumart és egyéb véralvadásgátló  gyógyszert szedőnek (pl.: én)  nem ajánlatos huzamosabb ideig fogyasztani.


2 megjegyzés:

Hobbychef írta...

Bár nagy hagymaevő vagyok, fokhagymából pl. magában is megeszem mindennap 3 gerezdet (tárkonyos ecetben és olívaolajban érlelődik), de medvehagymával még nem találkoztam. Csak néhány éve jött divatba. Ideje kipróbálnom. A vérnyomásomnak is jót tesz.(Ugyanakkor én is szedek véralvadásgátlót.)

Fini írta...

Kedves Hobby Chef!

Ha van rá lehetőség, mindenképpen ki kell ennek a rejtélyes növénynek ízét is próbálni. Természetesen figyelembe tartva a gyógyhatásait. Csak ajánlani tudom én is :)