2011. január 4., kedd

Szilveszter 2010/2011

Nem a kedvenc ünnepem a Szilveszter. Semmi bajom az új esztendővel, az öregedéssel, az új kezdettel; nekem csak egy dolog nem tetszik: a "kötelező" jókedv. Az a fajta ember vagyok, akinek vagy jön spontán a jókedv vagy nem, kérésre, és "muszájra" nem tudok vidám lenni.. Ezektől eltekintve a szilveszter előtti készülődés és az "after party" igen jól sikerült.



Sajnos már én is "nagy" vagyok, s dolgoznom kellett a napján is. (ezt egy pár évvel ezelőtt nem is tudtam volna elképzelni sem). Egy óra után siettünk haza, hogy készíthessük közösen a lencselevest, a sajtosrolót, a rántott húst, és a sonkás tekercset. 

Sonkás tekercset mindig Szilveszterre készítünk, általában a bulik fénypontja. A Hugim, feladata volt a két adag tészta összeállítása.

Természetesen a Szilveszter sem múlhat el érdekesség nélkül... 

A digitális mérleg, valahogyan átállítódott gramm-ról, valami más mértékegységre... Hugi kimérte a 250 "grammot" majd mivel soknak ítélte anya, már csak 200 grammot méretett ki vele. Belekerült a fél kilónyi túró, több, mint 20 dkg margarin, s még mindig nem akart összeállni a tészta. Tettünk hozzá tejfölt, sajnos az sem segített rajta. Feladtuk a harcot, és félretoltuk, hogy majd kitaláljuk mi lesz a sorsa. 

Ismét előkerült a mérleg, hogy kimérjem a 30 dkg sajtot, a sajtosroló krémjéhez. Rátettem, s meglepődve láttam, hogy csak 12,5-öt mutat.... gondoltam, hogy ez létezhetetlen, s megnéztem közelebbről a mérleget, s akkor rájöttem, hogy a mértékegység el volt állítva. (eredeti súlya 35 dkg volt). Szóval ennek tudatában, a sonkás tekercs tésztáját, egy hanyag mozdulattal kiborítottuk a kukába.

A sajtosroló, nagyon jól sikerült, közös kooperációval:)

Hozzávalók:
- 1 kg leveles tészta
- 30 +10 dkg trappista sajt
- 4 dkg liszt
 -2 dl tej
- 4 tojás sárgája
- só, bors
- 10 dkg margarin
- 10 dkg camping tejszín ízű krémsajt

A krémet készítjük először, mert ki kell hűlnie. A 30 dkg sajtot lereszeljük, ráöntjük a tej felét és elkezdjük sűrű kevergetés mellett melegíteni. Melegítés közben, ajánlatos, a lisztet, a tejjel csomómentesre keverni, majd a 4 tojás sárgáját hozzáadni. Amikor a sajt már szépen felolvadt, akkor hozzáöntjük, a lisztes, tejes, tojásos masszát, és addig "főzzük", amíg egy homogén masszát nem kapunk. Nagyon figyelni kell, hogy a tojás ne csapódjon ki, mert esztétikailag nem lesz szép a krémünk. Tűzről levesszük, s teljesen kihűtjük. A hideg krémet robotgép segítségével, el kezdjük keverni, s apránként hozzáadjuk, a margarint és a krémsajtot.

A tésztát lisztezett deszkán, kb 2-3 mm vastagra elnyújtjuk, felvert tojással megkenjük, és 12 csíkra vágjuk. A sütő rudakat, vékonyan bekenjük margarinnal, és 1-1 tésztacsíkot feltekerünk, a a tojásos felével kifele úgy, hogy 0,5 cm-es részen a tészta fedje egymást. Fontos, hogy a sütő rudakat, ne tekerjük végig, mert amikor kisült, nem tudjuk, hol megfogni és letolni róla. Forrón "toljuk" le a tésztát, mert, ha a tészta kihűl nem fog lejönni a sütőformáról.
A kisült rudakat, 3 részre vágjuk, kihűtjük, majd megtöltjük a sajtkémmel, két végét, reszelt sajtba mártjuk. 

Magában és francia salátával is isteni.

Előállítási költsége közel sem annyi, mint az üzletekben kapható rolóknak, viszont az előállítási idő, és munka nagyon sok vele, egyedül semmi képen ne fogjon hozzá senki. 

Míg a sajtos rolók elkészültek, anya megfőzte az újévi lencselevest, ami mint minden évben isteni lett.


A lencseleves is nagyon finom lett, 1-én reggelire már levest ettem, annak reményében, hogy sok-sok szerencse fog érni egész éveben.


Lencseleves

Hozzávalók:
- 20 dkg lencse
- 2 dkg kristálycukor
- 1-2 babérlevél
- 2 gerezd fokhagyma
- 2 dl tejföl
- étolaj
- 4 dkg liszt
- 1 kis fej vöröshagyma
- 1/2 csokor petrezselyem
- 1-1 e k ecet,mustár, pirospaprika

A lencsét hideg vízben feltesszük főni/lehet előző nap beáztatni, majd leszűrni,(nem szoktuk) Babérlevéllel, zúzott fokhagymával, sóval puhára főzzük.Tehetünk bele füstölt húst is,de a főzésidőt megnöveli egy picit.


Kristálycukrot enyhén megkaramellizáljuk, majd a finomra vágott hagymát megpirítjuk benne, a petrezselymet is hozzáadjuk/paprikát is lehet/, s besűrítjük a levest. Tejföllel összeforraljuk,ízesítjük ecettel,mustárral, majd karikára vágott virslit dobunk bele, s készre főzzük.
Képek később.

Szilveszteri hangulatban ismét készítettem, "malacpofikat" :) és a maradék tésztából, virslis bucikat.

Malacpofi "hadsereg"
A virslis bucihoz 1 virslit félbevágtam, majd kb. 8 egyenlő részre szeltem, a maradék tésztába tekertem, tetejét megszórtam szezámmaggal, s aranybarnára sütöttem.  


Nincsenek megjegyzések: